Det började den andra oktober

om det svåra - stort som smått

12 maj 2006

Vilken nytta gör reklamen?

Igår hörde jag på radion att SL ska satsa på att öka intäkterna för reklam, dvs det ska bli mer reklam och reklam på fler sätt i tunnelbanan, på bussar och pendeltåg. En av anledningarna som man angav var att resenärerna i enkätundersökningar sagt att reklamen uppskattas och gör nytta. Jag brukar inte så ofta titta på reklamen när jag åker t-bana eller så, jag sitter (som vanligt) med näsan i en bok. Men idag hade jag glömt boken och hade inte mycket annat än reklamen att läsa.

Jag undrar om det är samma reklam som majoriteten av SL's resenärer uppskattar och tycker är nyttig. Jag ser reklam för att lasra sig till bättre syn, mindre generande hårväxt, mer huvudhår. Jag ser reklam för en olika utbildningar och ideliga vittnesmål om deras effektivitet. Jag ser reklam för att gå ner i vikt och skicka pengar hem till familjen*.

Ingen av de annonser jag såg under min 41 minuter (enligt SL.se) långa resa kändes nyttiga eller värdefulla för mig. Enda värdet jag kan se är att de ger en ett legitimt skäl att stirra bort, tänka sig bort när man står och trängs med näsan farligt nära nåns svettiga armhåla.

Du som åker med SL, tycker du verkligen att reklamen gör nytta och är värdefull?

*ytterst könsstereotyp med en pappa (i överläge) och en mamma och barn i hemmamiljö (i underläge) - sloganen är nåt i stil med "för att visa min omtanke". jag har flera gånger funderat på att anmäla annonsen nånstans, men vart? DO?

1 Kommentarer:

9:58 fm, Anonymous Anonym skrev...

kolla in www.etiskaradet.org - där anmäler du köndiskriminerande reklam.

 

Skicka en kommentar

<< Till början