Det började den andra oktober

om det svåra - stort som smått

26 april 2006

Virtanen startar betalblogg!

Så här står det: "Om kärleken som aldrig blir av (lika lite som rökstoppet). Om musiken, årstiderna och städerna jag lever för. Det kommer bli bilder, hångel och en och annan brakskit."

Kommentarerna lät inte vänta på sig:

"Shit vad coolt! Du är briljant mannen..."

"Du kommer känna lådvis med stålar."

"Vilken känsla för tajming den snubben har!"

"Jag betalar gladeligen för dina navelskådningar, du har alltid rätt!"


Nej, det är inte sant.

Virtanen ska inte starta betalblogg, men ni inser ju själva att det är precis såna kommentarer han skulle ha fått om han startar en betalblogg (hoppas han gör det). Kom inte och säg nåt annat.

När Linda Skugge startar betalblogg kan man läsa i kommentarer (här och här):

"Jag betalar gärna 69 spän om hon skriver om sina hemorrojder och om hur hon lyckas skriva utan att, enligt egen utsago, inte tänka och reflektera."

"Trist att det också visar hur girig hon är, det är en sida som inte är så angenäm."

"Om det så hade varit den sista texten i universum, hade jag inte betalt 1 cent för Linda Skugges förvirrade tankar."

"Linda Skugge är en vidrig människa som är så otroligt sanslöst jävla överskattad."

"Att någon ens av misstag tagit i henne med tång och därmed körde in en bulle i ugnen är inget mer än ÅRETS SPYKRÅKA."

Jag kan inte annat än göra denna analys:

1. Kvinnor får inte tjäna pengar. Kvinnor är giriga om de tar 69 kronor för ett arbete som kommer pågå under 4 månader. Kvinnor ska vara gratis. Eller så ska man ha betalt för att läsa dem.

2. Det är ok att kalla en namngiven kvinna vidrig och hennes barn för misstag utan att en enda medmänniska uppmärksammar det eller rapporterar det till nån som kan ta sitt ansvar. Kommentaren har legat där nu i nästan 6 timmar, tveksam till om liknande skulle ha hänt en man.

3. Att skriva om livets finaste gåva - att vänta barn är inte intressant. Och att det även kommer vara en trädgårdsblogg "ser" folk (jag gissar att det är gubbs både på Resumé och SVD) inte. Det är roligare att skriva "hemorrojder" än "maskkompost" fast båda säkert är lika otrevliga.

Jag mår illa. Riktigt illa.

Sorry Skugge - det verkar inte som att du blir av med dina not so pleasant followers (för de följer ju henne, de poppar upp ÖVERALLT där det skrivs om henne) trots att du kastat av dig det röda feministskynket.

28 Kommentarer:

9:39 em, Anonymous Anonym skrev...

Men herregud! Vem är du - Skugges största fan? Det ÄR löjligt att starta en betalblogg, det är girigt och det är självgott och jag vet inte vad, och jag skulle tycka EXAKT samma sak om det var Virtanen som gjorde det. Till och med om det var nån som kunde skriva (det vill säga, inte Virtanen eller Skugge) skulle jag tycka att det var löjligt, girigt och självgott. Det har inget med några "könsmaktsstrukturer" dylikt att göra.

 
9:46 em, Blogger Thinkerbell skrev...

"Skugges största fan" haha. men nej - det kan man nog inte säga. Jag skrev ingenting om betalbloggens vara eller icke vara (varken Virtanens eller Skugges). Jag tycker varken eller om det, annat än att det är ett intressant nytt grepp.

Vad tycker du om kommentarerna?

 
6:25 fm, Blogger Joshua_Tree skrev...

Jag tycker inte att man behöver kalla någons barn för "misstag". "Vidrig" känns också onödigt. Men Skugge är knappast den enda att utsättas för dylika tillmälen (vilket givetvis inte gör det ok). Det finns gott om idioter därute helt enkelt, både bland hennes fans och bland hennes motståndare.

 
8:53 fm, Anonymous Anonym skrev...

Linda Skugge är en sopa, det har väl ingenting med att hon är kvinna att göra? Trams! Såna resonemang är bara till förfång för kvinnokampen. Fatta det.

 
9:26 fm, Anonymous Anonym skrev...

joshua_tree och anonym: Om man inte vill läsa Linsa Skugges bloggar så slipper man. Så enkelt är det. Det är Lindas jobb att skriva. Frisörer, konsulter, artister och andra yrkesutövare tar också betalt för sina tjänster, liksom Linda gör. Håller med Thinkerbell, det är intressant. Hur många kommer vilja betala för att läsa den? Kanske en del gör det bara för att kunna lägga in inlägg om hur "vidrig" hon är. Det skulle göra det ännu mer intressant. Men jag tycker synd om Linda, enligt mig får hon oförtjänt mycket kritik. Hon är inte den som skriver mest logiskt och strukturerat, men hon skriver ärligt och får fram många viktiga synpunkter. Och helt uppenbarligen kan hon skapa debatt som engagerar många, fantastiskt bra jobbat tycker jag.

 
9:26 fm, Anonymous Anonym skrev...

Jag tycker vi glömmer bort de vidrigheter Skugge själv kräks ur sig om andra människor på sin blogg? Nu senast Kayo. Men det kanske inte räknas när Skugge är elak? Därför att...?

 
9:37 fm, Blogger Thinkerbell skrev...

Jag vet inte riktigt vad som sades runt det där med Kayo, var det något om hur vidrig Kayo som person är? Eller handlade det om något hon gjort, dvs gjort abort? Jag tycker att man ska skilja på sak och person. Det är ok att säga att en handling en människa gör är vidrig, men att säga att den människan är vidrig är fel. Det försöker jag lära mina barn. Säg hellre "Jag tycker inte om när du gör så" istället för "Jag tycker inte om dig".

 
9:52 fm, Anonymous Anonym skrev...

Okej, då letade jag upp det åt dig.

"Ju mer jag tänker på det desto mer chockerande är det. Tänk er Kayo i framtiden, tänk er henne som 75 år. Hon bara: Jag ångrar inget i mitt liv, särskilt inte aborten vid 39 års ålder. Läget var inte perfekt för ett barn och hade jag fått barn då så hade jag inte kunnat köra de där fantastiska företagsgigen! Jag minns särskilt ett gig för Ericssons personal på Åreskutan. Stämningen var enorm, sånt himla röj! Och gud så mycket telefonnummer jag fick instoppade i behån. Haha, det är inte klokt faktiskt, jag har aldrig känt mig så levande, så SEXIG som då."

Skulle du vräka ur dig någonting sådant till en kvinna som nyss gått igenom en abort?

 
9:59 fm, Anonymous Anonym skrev...

Distans - vad är det?

Det verkar som om allt för många har fastnat i denna bloggvärld, att det är den enda verkligheten.

Men hur kan man utrycka sig om någon bara efter att ha läst ett blogginlägg??? En blogg visar kanske på 1% av hur den människan är och hur dens liv är. Livet är ju för stort för att rymmas in en blogg - men det krävs ju distans till både sig själv och till andra för att fatta det.

Ni som spyr ur er saker om andra (typ Skugge) visar bara ur små och instängda era egna liv är. Eller hur?

 
10:06 fm, Blogger Thinkerbell skrev...

anonym: haha, det var ju riktigt roligt. men nej, jag kan inte se att Skugge säger att Kayo som person är vidrig, äcklig, ful, ett rövhål, ett misstag, osmart, korkad osv.

Dessutom var det inte skrivet TILL Kayo...

 
10:16 fm, Anonymous Anonym skrev...

Nähä det var inte skrivit till Kayo personligen. Men dåså. Då tog nog Kayo inte illa vid sig.

 
10:20 fm, Anonymous Anonym skrev...

Men FOLK! Hur tänker ni?
Linda Skugge får betalt för att skriva, ibland får vi betala för att läsa. Böcker och tidningar är ett strålande exempel.
Linda är en yrkesutövare, som skrivits här innan. Går du till en frisör och denne klipper dig "vidrigt fult" så går du självklart till en annan nästa gång.
Ska du köpa ny bil och tycker att bilhandlaren du är hos är en flottig kavajtyp med varggrin, så köper du inte bilen där, utan hittar någon bilhandlare du gillar och känner att du kan lita på.
Tycker du inte om att läsa vad Linda Skugge skriver så läser du självklart någon annans texter nästa gång.
Självklart ska hon försöka få betalt, det är hennes jobb!
Inte fan skulle jag sitta på mitt kontor och jobba gratis, bara för att någon, för mig, obetydlig människa inte tycker som jag.

 
10:27 fm, Blogger Thinkerbell skrev...

Men, hallå anonym. Well, skitsamma - vi tycker nog olika där. Och att man får ta en massa personliga påhopp och skit kastat på ens person (direkt in i datorn) när att man skriver vad man tycker om någons handling var inte det jag ville ta upp från början.

Det jag tycker är intressant är hur jäkla provocerade folk blir av Skugge i det här fallet. Det handlar ju i nu inte om hennes åsikter eller livsval utan om en simpel betaltjänst. Vad är det som provocerar? Jo, att hon kommit på ett till sätt att ta betalt. Och då blir man vidrig och ens barn kallas misstag. Väldigt logiskt.

 
11:39 fm, Anonymous Anonym skrev...

Kvinnor får visst tjäna pengar. Det är inte Skugges kön som upprör. Det är hennes personlighet. Man skördar det man sår.

 
12:37 em, Anonymous Anonym skrev...

Nej du: om Virtanen hade startat betalblogg hade han INTE hälsats med glada tillrop. Det är ett kontsigt antagande som du gör bara för att få ihop din tes.

 
1:08 em, Blogger Thinkerbell skrev...

anonym #2 (jag gissar att det inte är samma anonym som innan):
Vad som verkligen skulle ha hänt i verkligheten går ju inte att veta. Vad HADE hänt om Virtanen startar betalblogg? Ingen vet, men på vilket sätt skiljer sig din tes, dvs att Virtanen INTE skulle få lovord, från min? Om jag gör konstiga antaganden gör du också det.

 
1:38 em, Anonymous Anonym skrev...

Jag ryser, ryser. Ryser när jag ser vad det finns för människor i Sverige. Vad det fnns för människor och vad de kan häva ur sig om andra människor, anonymt.
Jag ryser, det kan vara vem som helst som är så där otcäk, min granne, min bästis, min man, min syster. Otäckt, som en thriller. Ni som är så bittra och upprörda kan nin inte bara ta ett djupt andetag och tänka: "Vad gör det om undra år?"
Snälla. Inte undra på att världen ser ut som den gör idag...

 
1:43 em, Anonymous Anonym skrev...

4annak

Så du menar att det är okej att vara elak om man är det med "finess"? De människor som inte är så duktiga att uttrycka sig i skrift är MER elaka än de som behärskar konsten?
Att Kayo har gått ut offentligt med sin abort ger inte människor rätt att säga vad som helst. Eller... visst FÅR människor säga vad som helst om du eller jag eller Kayo berättar att vi gjort en abort. Skugge valde att vara elak.
Det är min poäng. Man kan inte vara elak och sedan förvänta sig att bli omtyckt. Återigen. Man skördar det man sår.

 
2:32 em, Anonymous Anonym skrev...

Det er utrolig at folk blir så provoserte av Skugges tekster. Det er klart det er mange som ikke er enige med henne - hun utttrykker seg for å si det mildt sjelden diplomatisk - men hvorfor blir det så personlig for noen? I en grad så de kaller barnet hennes for et "misstag"? Det er jo ekstremt. Jeg liker mange mennesker som ikke har akkurat samme holdninger som meg, og Linda Skugge er en av dem. Og når det gjelder meninger så beundrer jeg henne fordi hun er konsekvent i at hun alltid står på barnas side. Barn er livet, hvor mange ganger har hun ikke skrevet det? Da blir jeg mer provosert over at noen kan ta seg rett til å kalle en annens ønskebarn for en feiltagelse. Det er til å bli dårlig over.

 
2:34 em, Anonymous Anonym skrev...

Genom att gå ut i pressen med sin abort gav sig Kayo in i debatten. Så jag tycker att hon får tåla en viss kritik, annars kunde hon varit tyst.

Minns inte helt vad det stod, och hittar inte artikeln om Kayo. Men jag har för miga tt hon sa att hon inte hade något emot barn men att "tajmingen inte var den bästa". Och det var den poängen jag antar att Skugge ville ha fram. Vill du ha barn, gör inte abort om du blir gravid utan ta det som en gåva. Vill du inte ha barn, se till att du inte blir gravid. Men vill man ha barn (kommer dock inte ihåg om Kayo faktiskt sa att hon ville det) tycker jag det är vettigt att ifrågasätta varför man då vid 39 års ålder gör abort när man är gravid. Hur tänkte Kayo när hon hellre utsatte sig för en abort? Det är ju det Linda undrar. Kommer Kayo att ångra sig när hon blir äldre? Om hon kanske om ett eller två från nu vill bli gravid, men inte kan bli det. Kommer hon då inte gräma sig över denna aborten?

Man får väl dock anta att Kayo gjorde det som kändes riktigt för henne. Men inlägget är nog mer riktat till övriga kvinnor. Jag har funderat mycket på hur jag skulle göra om jag blev gravid, efter denna debatt. Hade jag blivit gravid medan jag pluggade (universitetet) hade jag nog tänkt att jag skulle göra abort. Men nu (som utexaminerad) ifrågasätter jag detta. Det hade varit det "enklaste" valet, det kan ju vara jobbigt att plugga när man har barn. Både ekonomiskt och känslomässigt. Det är ju ganska omöjligt att säga till ett barn att "mamma ska bara tentaplugga hela dagarna i en dryg vecka, sedan kan jag komma och byta blöja på dig". Men kanske är det så att samhället borde vara mer anpassat efter att högskolestuderande har barn. Varför ska unga kvinnor, som vill ha barn, behöva göra abort för att "tajmingen inte är helt rätt". Varför kan jag inte åtminstonde få känna att "okej, livet kommer nog bli litet besvärligare, men det kommer gå". Elitidrottare som pluggar kan ibland få möjlighet att styra när de ska ha sina tentor, så det ska passa med tävlingsssäsongen. Varför kan då inte småbarnsföräldrar få samma möjlighet?

Nu har jag yrat väldigt länge, och kommit en bit bort från ämnet jag började med, men frågan berör mig starkt som ni kanske märker.

 
3:32 em, Anonymous Anonym skrev...

Den som ger sig in i leken får leken tåla!
Kayo gav sig in i leken. Visserligen för att ge sig själv lite mediautrymme, för att göra sig intressant igen. Ett tag ville ingen "ha" henne, hon funderade tillochmed på att bli frisör. Enda sättet att tjäna pengar.
Men det här handlar ju inte om Kayo, utan om att Linda Skugge ska ta betalt för sin blogg.
Vilket hon gör helt rätt i.

Precis som i vanliga livet väljer vilka vi vill umgås med och ha som vänner, så väljer vi vems ord vi vill läsa.

Är en "vän" dum, så är det inte vår vän längre.
Tycker man inte om Linda Skugges ord, så läs någon annans.
Men uppenbarligen så lusläser alla "Linda Skugge-hatare" hennes blogg och krönikor! HAHA!
Ni kan ju i detalj återge vad hon skrivit!! Det är som att sitta i sandlådan och kasta sand på andra för att dom har finare leksaker än ni har. Svenskt "normalt" beteende! Hahahaha!

 
4:17 em, Anonymous Anonym skrev...

Man högerklickar på musen, markerar och kopierar önskad text.

Såhär;

"Men uppenbarligen så lusläser alla "Linda Skugge-hatare" hennes blogg och krönikor! HAHA!
Ni kan ju i detalj återge vad hon skrivit!!"

På så sätt kan man i detalj återge vad hon skrivit.

 
4:32 em, Anonymous Anonym skrev...

Anonym!
Snälla jag är inte dum, ctrl+c, ctrl+v funkar också bra.
Men "ni" LÄSER det istället för att undvika ngn "ni" inte tycker om. Det är DET som är poängen.
Trillade poletten ner nu?

 
4:34 em, Anonymous Anonym skrev...

Igen, nej jag är inte dum, var tvungen att läsa det du skrivit igen. Känner för att "kasta lite sand" och vara barnslig. Man markerar först, sen högerklickar man med musen och kopierar, klistrar in på valfri plats. ;)
(Såg du smileyn?)
Fast det hör ju inte heller hit, egentligen. :D

 
4:46 em, Anonymous Anonym skrev...

Anonym.

Alltså detta: "Man kan inte vara elak och sedan förvänta sig att bli omtyckt. Återigen. Man skördar det man sår." För mig är det uttalande så himla omoget det kan bli! Bara för att Linda Skugge skrivit något cyniskt om någon annan så anser du att det är okej att folk skriver vad fan som helst till henne? Jag tycker det är helt fruktansvärt att människor lägger ner tid på att hata någon så mycket och önska så mycket ondska. Sen om vi nu ska tala om Linda Skugge så har hon nog gett upp alla eventuella planer på att bli omtyckt vid det här laget.

Även om du är väldigt duktig på ctrl+c och ctrl+p så måste du och de hatiska människorna läst hennes uttalanden någonstans för att veta om det och reagera? Undivk att läsa, betala inte för hennes tjänst osv. Att ta betalt för bloggar tycker jag för övrigt bara känns som en del i utvecklingen.

Anyways. Du kanske inte är en av alla dessa människor som skriver hatdrypande kommentarer men att du kan försvara det makes you just as bad, i mina ögon.

 
5:15 em, Anonymous Anonym skrev...

Hej igen,

nej självklart kan ingen av oss veta vad som skulle ha hänt om Virtanen startat betal-blogg. Jag vill dock ändå hävda att det finns mer grund för mitt antagande än för ditt. Några orsaker:

1) Gratis ÄR gott. När man har varit van att få något gratis och det plötsligt skall betalas för att det vanligt (och kanske rimligt) att reaktionen blir negativ.

2) Att blogg-läsandet är avgiftsfritt har hittills legat lite i dess natur (även om undantag finns). En avgiftsbelagd blogg hade därför blivit något av en nyhet med kritisk udd oavsett vem som börjat.

Tack för din blogg, för övrigt!

/Anonym #2

 
5:38 fm, Blogger The Hanssons skrev...

Vilket bra inlägg. Har läst kommentarerna inte bara här men på andra sidor. jag vill säga att jag är definitivt inget Linda Skugge fan. Gillar inte alls hennes stil, men att kalla henne för alla dessa äckliga saker jag läser runt om kring..har hon väl inte förtjänat.
Vi känner ju bara Skugge genom hennes texter och det behöver ju inte vara sant alltid.---Nika

 
6:01 em, Anonymous Anonym skrev...

MEN INSE EN SAK KÄRA MÄNNISKOR!
Ni behöver inte läsa den om ni inte vill. Och vill man läsa den så ska man betala ynka 69 riksdaler. Vart sitter era problem egentligen? Sluta gnäll! Ni gnäller bara därför att NI är snåla (Linda är inte girig) och ni vill egentligen veta vartenda ord av vad som står på den där bloggen, men har inte lust/råd att betala. Det måste ju vara det som driver er till allt gnäll!

Jag säger bara en sak: FAN VA BARNSLIGT.

Att ens orka klaga på att nån vill ta betalt för vad denne skriver? Börja ta betalt ni med. Man måste ju få ta betalt om man vill. Om en Bosse i Lindköping skaffar en betalblogg så är det väl ingen som klagar. Och inte heller om Lena i örnsköldsvik skaffar betalblogg!

 

Skicka en kommentar

<< Till början