Det började den andra oktober

om det svåra - stort som smått

07 april 2006

Skillnaden på trafficking och prostitution

Den enkla versionen är att det inte finns nån skillnad.

Skillnaden mellan trafficking och prostitution är bara skillnaden i gradantal i helvetet. Du bränner dig oavsett om det är 175 eller 250 grader i ugnen. Din hand blir förstörd oavsett om det är kokande vatten eller kokande stål du stoppar den i. Du kommer förångas oavsett om du är 100 eller 1 mil från solen. Frågan är väl bara hur omfattande och fort skador uppstår.

Det finns inga "lyckliga och frivilliga" horor och uppriktigt talat blir jag förfärad och beklämd över att män och kvinnor idag verkligen tror på den gamla myten än.

Både prostitution och trafficking bygger på vem som har makt. Maktmedel kan vara hot, frihetsberövande, våld och pengar. Målet: tillgången på kroppar.

13 Kommentarer:

12:16 em, Anonymous Anonym skrev...

Du menar, den förenklade versionen va? ;P

 
12:29 em, Blogger Thinkerbell skrev...

Åh, tackar ödmjukast för uppläxning. Gå till närmaste ordbok och slå upp "härskartekniker" sen kan vi väl fortsätta diskutera? Snälla?

 
12:37 em, Anonymous Anonym skrev...

Jaha, vi är på den nivån. Prova att slå upp "humor" då.

 
5:35 em, Blogger Var dags glimtarn skrev...

Du tar upp heta och nyttiga ämnen att belysa om och om igen. Fortsätt med det!

 
5:37 em, Blogger Thinkerbell skrev...

Josh, jag har extremt svårt att se humorn i vare sig prostitution och trafficking. Men en sak har du rätt i - vår lilla diskussion är slut.

 
9:55 em, Blogger Thinkerbell skrev...

la reina - nej det kan man aldrig med säkerhet säga. mig veterligen finns det dock inga lyckliga slut på ett liv i prostitution. har du något bra exempel. och jag tror, som jag skrev till Josh, inte att det finns några lyckliga omständigheter som leder till valet att sälja sin kropp.

 
2:12 em, Blogger Johan Hedin skrev...

Jag har ingen personlig erfarenhet alls om prostitution så det gör det kanske svårt att uttala sig, men nu stod det ju just en sådan story i DN häromdagen:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=539917&previousRenderType=2

Men jag håller helt med om det du skriver om att det är "lyckliga omständigheter som leder till valet att sälja sin kropp" som är det centrala när det gäller just prostitution. Och då blir ju slutsatsen att vi skall försöka göra något åt dessa omständigheter (snarare än prostitutionen som bara är en effekt av det dåliga).

Vilket för oss tillbaks till din huvudfråga. Kan det inte vara så att det 'är' skillnad mellan taskiga omständigheter (som leder till prostitution) och aktivt brutalt våld (sexrelaterat slaveri)?

 
2:14 em, Blogger Johan Hedin skrev...

Eh - det blev visst fel när jag cut'n'pastade från din text.
Det skall stå "omständigheter som leder till valet att sälja sin kropp" ovan. Men jag hoppas du/ni fattar vad jag menar.

 
2:40 em, Blogger Thinkerbell skrev...

Johan, tack för en sansad kommentar.

Jag är liksom Hanne Kjöller liberal och visst kan jag följa med i och nicka åt hennes ledare, men så kommer man till ett sånt här uttalande:
"Sophie talar om en växande känsla av äckel och om att själen efter ett par år började ta stryk. Hon la av."

Eftersom det inte finns få lyckliga omständigheter till att folk väljer att sälja sin kropp och än färre lyckliga slut på ett liv i prostitution, så tycker jag inte att prostitution ska vara legaliserat, lika lite som än trafficking ska legaliseras.

Sen är det långt från att säga att sexköpslagstiftningen som den ser ut idag i Sverige är bra. Jag är inte alls insatt där, men bara för att en lagstiftning funkar dåligt - ska man ropa efter legalisering då?

Självklart är det ju som du säger - man måste börja att titta på omständigheterna. Jag tycker inte man behöver göra någon gradskillnad i taskiga omständigheter eller mäta vilken grad av tvång som ledde till prostitutionen.

Så på så sätt blir prostitution och trafficking uttryck för samma sak - manliga maktstrukturer.

 
3:19 em, Blogger Johan Hedin skrev...

Men... vad är det som säger att de omständigheter som leder till prostitution måste vara just "manliga maktstrukturer". Min bild är snarare att det oftast är gammal hederlig fattigdom, som ju knappast har sin förklaring i "manliga" maktstrukturer.

Man kan ju resonera moraliskt om denna fråga - men också praktiskt.
Så... tjänar man rent praktiskt på att prostitution utmålas som samma sak som sexslaveri?

Torsken: Knappast. Han har väl glädje av att kunna skilja på att välja en prostituerad och en sexslav (OK - bättre att inte köpa alls, men ändå...)
Horan: Tjänar ju inget på det. Utan får bara mer moralism över sig i ett redan mycket taskigt läge.
Samhället/polisen: Får svårare att skilja på det riktigt allvarliga våldet och resten.

Så... jag har svårt att se att det här leder till något positivt rent praktiskt.

Risken är ju t.o.m. att man gynnar de kriminella nätverk som driver sexslaveriet, då de kan lägga ännu mer verksamhet under sig (likt maffian i USA under spritförbudstiden).

Mitt förslag är istället:
- Angrip hårt de som bedriver sexslaveri.
- Gör något vettigt åt fattigdomen
... men moralisera inte i onödan över hororna.

 
3:48 em, Blogger Thinkerbell skrev...

Well, fanns det inga män som med maktmedel kunde få kvinnor att sälja sina kroppar tror jag inte kvinnor skulle göra det.

Jag tycker faktiskt (om vi nu ser detta praktiskt) inte att det är nån skillnad ur torskens perspektiv om det är en sexslav eller en hora. Det enda är inte bättre/finare än det andra. Dessutom har jag svårt att tro att en man i den ställningen ens förvissar sig om horans välbefinnande eller motiv.

Men nej, man ska inte moralisera. Men hur ska man komma framåt om man kan se mellan fingrarna på gråzonerna?

 
4:19 em, Blogger Johan Hedin skrev...

Nu känner inte jag (mig veterligen) några torskar, men... hur kan du vara så tvärsäker om hur torsken tänker?
Menar du att ALLA torskar är komplett känslolösa svin?
(återigen stämmer det ytterst illa med DN-artikeln)
Kan de inte vara t.ex. svennetyper som har dålig kontakt med sin fru, ensama satar som misslyckats att skaffa en fru, eller liknande? Är inte de isf intresserade av att veta? Är de inte också människor?

Jag har svårt att själv förställa mig att vara torsk, men ännu svårare att förlika mig med den här bilden ett massivt kompakt manligt okänsligt förtryckande (och det gäller även det förmenta strukturerna).

 
4:25 em, Blogger Thinkerbell skrev...

Johan: jag är inte det minsta tvärsäker. Jag känner ingen torsk och inte heller nån som horar. Jag har heller inte uttalat mig om "alla torskar" - bara att jag har svårt att tro att de utnyttjar kvinnokroppar med någon större urskiljning. Det kan jag få tro - jag har inte fastslagit något vetenskapligt.

Men vi glider från ämnet. Det handlar inte om torskarna här. De må ha tusen ursäkter... Den här frågan handlar, för mig, om hororna.

 

Skicka en kommentar

<< Till början