Det började den andra oktober

om det svåra - stort som smått

18 maj 2006

Vem har smutskastat feminismen?

Expressen har haft en debattserie där man frågat sig om feminismen är död. Linda Skugge fick första stafettpinnen där hon kastade av sig feministepitet för feminism som begrepp har blivit svårt att leva med. -ismen spretar åt för många håll och det är inget bra för karriären, var Skugges skäl. Man förstår Skugge som inte vill KALLA sig feminist, trots att hon förmodligen ÄR det om hon skulle göra ett självtest med frågor som
"Vill du ha lika arbetsvillkor för män och kvinnor?"
"Vill du att flickor och pojkar ska behandlas lika i skolan, få samma sorts uppmärksamhet och lika mycket tid i klassrummet?"
"Vill du att barn ska ha rätt till en trygg relation med båda sina föräldrar?"
"Vill du att kvinnors och flickors situation runt om i världen ska förbättras, t.ex i frågor som hederskultur, fri aborträtt, könsstympning, att flickfoster väljs bort osv?"
"Vill du att människor bemöts utifrån deras intressen, kunskaper och meriter snarare än vad de har mellan bena?"

I ett sånt självtest skulle förmodligen varenda kotte i det här landet svara JA. Alltså är vi alla feminister. Jaja, sen finns det dom som inte vill sätta en etikett på sig själva, istället hävdar att de är humanister och är allmänt oinsatta. Men sen finns det de som säger att de inte vill förknippa sig med ett gäng dårar. Hur många gånger har man inte hört "Gudrun Schyman har kapat ordet feminism och jag vill inte förknippas med en galen kommunist!"?

Vilka är då dessa dårar som smutskastat feminismen, fyllt den med en massa smörja om vad feminism ÄR? Det är inte Gudrun Schyman, det är inte ROKS-Irene, det är inte Tiina Rosenberg eller ens Valerie Solanas.

Det är alla fega satar som känner sig så hotade av faktumet att kvinnor är lika bra och lika mycket värda som män som har sett till att feminismen blivit ful, hårig och omodern. Så länge dessa fegisar finns kvar är det en kamp som måste fortgå.

När det uppenbara, dvs att det inte längre är radikalt att föreställa sig att kvinnor är en lika stor och lika viktig del av mänskligheten som män är då behöver vi inte kämpa mer. Under tiden kan man inte hålla på med hårklyverier om vem som är mest renlärig i sin ideologiska feminism eller vem som använder de allra bästa politiska verktygen för att komma nån vart med jämställdheten. Även om Schyman, Josefin Brink och Solanas inte alls företräder mina politiska värderingar så är det de gör (och har gjort i Solanas fall) så mycket mer värt för jämställdheten och kvinnorna än Fredrik Reinfeldts slakt av pappamånaderna, kds ivran att inskränka svenska kvinnors rätt till fri abort och Timbros försvarande av sexbåsen i Tyskland.

7 Kommentarer:

8:27 fm, Blogger Mustardseed skrev...

Jag tror att typ alla svarar ja på de där frågorna men inte när man preciserar vad det skulle betyda i praktiken. Att när man inser att man måste sluta ha olika måttstockar för män och kvinnor så blir feminismen plötsligt hotfull. Det är därför Göran P kan kalla sig feminist och sen agera som vilken maktsnubbe som helst - dvs helt ofeminstiskt...

 
10:31 fm, Blogger Thinkerbell skrev...

Menar du att de är de som inte är "äkta" feminister som smutskastar och har kapat begreppet feminism? Jag kan inte se något dåligt för feminismen att GP vill vara feminist (fast han inte förmår vara det fullt ut).

Generellt sett tycker jag många feminister ägnar för mycket tid åt att hitta fel och brister hos de som väljer att kalla sig feminister och för lite tid åt att göra något praktiskt (jag är inget undantag).

 
12:38 em, Blogger Var dags glimtarn skrev...

Är frågan vem som har smutskastat den inte av mindre vikt än hur man återerövrar den sas...

Kan vi inte trycka t-shirts med solklar feminist kort och gott istället för jag har gjort abort...

praktiserande feminist kanske är bättre, då vi alla jobbar på det från våra egna perspektiv...

 
12:45 em, Blogger Thinkerbell skrev...

Jo, det är bättre att fylla det med ett sant innehåll än att reda ut vem som kastade vilka pajer. Det är helt sant.

Lite OT: Jag har faktiskt en t-shirt där det står "elitfeminist". Sist när vi var hos T&J med Y&R hade jag den på mig (du minns ju förra sommaren på Tynningö *haha*) blev det svallande heta diskussioner LÅNGT in på småtimmarna.

 
1:39 em, Blogger Var dags glimtarn skrev...

Jag hörde talas om det :) Jag vill ha en med praktiserande femninist på....

 
2:30 em, Blogger Mustardseed skrev...

Jag menar att de frågor du radade upp inte egentligen ger något svar på vem som EGENTLIGEN är beredd att ändra något. Det är svårt att svara nej på de frågorna men jag tror man behöver ställa andra mer konkreta frågor också för att få veta vad folk egentligen tycker.

Jag tycker att begreppet feminist urvattnas när såna som GP använder begreppet, men visst - hellre fler feminister än färre.

 
2:01 em, Anonymous Anonym skrev...

Anledningen till att man inte kallar sig för feminist är väl för att man vet att omgivningen läser in så mycket i det lilla ordet som inte alls beöver stämma. Men samtidigt brukar jag tänka för mig själv att jag minsann är en liten feminist och då blir jag lite stolt och nöjd. För mig står det för något enormt positivt.

Vad jag inte förstär mig på är föreningar som antifeministiska samfundet som inte verkar ha ett annat mål än att "avskaffa feminismen", som om det vore något eftersträvansvärt...

 

Skicka en kommentar

<< Till början