Det började den andra oktober

om det svåra - stort som smått

16 maj 2006

Är abort hyllningsvärt? Använd kondom!

Väldigt många svenska kvinnor gör abort och enligt statistik så kommer var tredje svensk kvinna ha gjort abort någon gång i sitt liv. Jag är för fri aborträtt. Den fria aborträtten är värd att stå upp för, speciellt som det finns mycket otäcka tankeströmmar från USA där abortfrågan är brännhet. De flesta saker (speciellt de dåliga) kommer hit från USA med otäck fart. Det handlar inte bara om vår svenska abortlagstiftning, utan om solidaritet till de miljontals kvinnor som varje år dör och skadas till följd av en illegal abort.

Jag skäms inte alls för att jag som sjuttonåring gjorde abort. Hade jag sagt ja till det livet hade jag dödat så mycket annat. Jag konstaterade ganska kallt att jag var gravid, bokade tid hos barnmorska som skickade mig vidare till operation - allt gjorde jag helt utan moraliska betänkligheter. Jag minns egentligen inte så mycket vad jag tänkte. Jag minns att jag kastade mig upp ur sängen den där morgonen aborten skulle ske och kräktes i toan. Jag var gravid och hormonerna spurtade ikapp i min kropp, men det jag minns mest var de där cowboybootsen i skallerormsskinn som tafatt, hundögt kom till uppvaket. Av pliktskyldighet. Underlivet var mörbultat, men han mörbultade mitt hjärta mer genom att dra.

Jag skäms inte och jag berättar utan omsvep. Men är det verkligen hedervärt att göra en abort? Är det något man ska vara så stolt över att man iklär sig en t-shirt med trycket "jag har också gjort abort"? Jag skäms inte alls för att jag gjorde abort. Inte ens att jag fått egna barn som jag håller mer kära än livet självt kan få mig att skämmas för eller ångra min abort.

Men självklart är det inget jag stoltserar med. Jag kan inte tycka det är hyllningsvärt att jag hamnade i den situationen, att jag blev gravid när jag inte var kapabel att ta hand om ett nytt liv.

Man ska inte se abort som en preventivmedelsmetod. "Det är väl ingen som gör?" tänker du. Men jo, alla de som har oskyddat sex utan att vilja ha barn gör faktiskt det. Jag gjorde det. Jag visste exakt vad som kunde hända när jag hade sex med killen i de där coola bootsen. Jag har sedan jag var 10 år vetat hur barn blir till och sedan jag var 13 har jag också vetat hur man skyddar sig. Att tänka "det händer inte mig/oss" betyder att vi faktiskt såg abort som en godkänd sista utväg.

Jag står gärna upp för aborträtten. Jag står gärna upp för att avdramatisera och avstigmatisera kvinnors val att göra abort. Men jag ställer inte upp på någon avmoralisering där aborterna ökar ännu mer för att vi hellre trycker t-shirtar med "jag har också gjort abort" än "använd kondom".

8 Kommentarer:

6:24 em, Anonymous Anonym skrev...

du är smart och skriver tänkvärda inlägg. tack/fanny

 
8:47 em, Anonymous Anonym skrev...

*applåderar*

 
9:52 fm, Blogger Thinkerbell skrev...

Tack till er båda :)

 
12:22 em, Blogger Var dags glimtarn skrev...

Jag med applåderar till detta inlägg.

 
2:29 em, Blogger Magnus Ahlkvist skrev...

Jag reagerar på ditt näst sista stycke: "Att tänka "det händer inte mig/oss" betyder att vi faktiskt såg abort som en godkänd sista utväg."

Det är klart att det är en GODKÄND sista utväg. Det är ju därför vi har en fri aborträtt, för att den här utvägen ska vara fri.
En av poängerna med att diskutera aborter och erfarenheter av aborter är att visa för de kvinnor som INTE mår dåligt av att ha gjort abort att det inte är något fel på dem. Att helt enkelt få folk att slippa må dåligt för att de inte mår dåligt. För aborträtten skulle väl vara fri? Då duger det inte att säga åt folk att aborträtten ska vara fri under förutsättning att man har vett att skämmas för att man nyttjar sin rätt. En fri aborträtt kan inte vara förbehållen endast de kvinnor som råkat ut för olyckor med P-piller, stavar eller kondomer. Den måste vara fri för alla, utan moraliska undertoner.

 
3:00 em, Blogger Thinkerbell skrev...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
3:08 em, Blogger Thinkerbell skrev...

Magnus: Med "GODKÄND sista utväg" menade "GODKÄND sista utväg när inga preventivmedel stod till buds".

Det var var inte fel av mig att göra abort, men det var fel av oss (alltså inget att hylla) att vi inte skyddade oss så att jag blev gravid när vi inte var kapabla att ta hand om ett barn. Istället för att i det läget ha oskyddat sex skulle vi ha avstått, men nu blev det så att abort sågs som ett preventivmedel och det tycker jag inte aborter ska användas till.

Den moraliska hänsynen tycker jag att man ska visa livet.

 
7:16 em, Blogger Mustardseed skrev...

Jag tycker inte t-shirtarna handlar så mycket om att man ska vara STOLT över aborter som att man vägrar att skämmas. Instämmer med kommentaren ovan att ska vi ha fri abort så ska det inte spela någon roll varför man gör abort, vare sig det är för att man ändrat sig, för att man chansat eller något annat. Däremot tycker jag man ska propagera för användning av kondom av helt andra skäl än risken för graviditet.

 

Skicka en kommentar

<< Till början