Det började den andra oktober

om det svåra - stort som smått

12 maj 2006

Att föda med eller utan smärtlindring

Brittiska barnmorskor tycker kvinnor ska föda utan smärtlindring under förevändningen att det är naturligt, så har kvinnor gjort i alla tidsepoker och kroppen och barnet mår bäst av utsättas för den smärtan en naturlig förlossning innebär, endorfiner och hormoner kickas igång på ett helt annat (gynnsamt) sätt.

Det är naturligt att föda barn med smärta, men det är också naturligt att försöka värja sig mot smärtan.

Vad tror du? Är det bäst för mamma och barn att förlossningen är smärtsam?

4 Kommentarer:

10:08 fm, Blogger Var dags glimtarn skrev...

Förr i tiden fanns ett gäng kvinnor vid ens sida då man födde, som peppade, masserade, stöttade. Idag har man tur om de kommer in ibland, utan att man ringer på klockan. Otryggheten har vuxit, då spänner man sig och det gör mer ont. Jag tror inte man enkom kan lyfta bort smärtlindringen utan att tillföra annan trygghet sas. Jag är för bägge typer av förlossningar, vi behöver ju inte redgridera när uppfinningarna finns, det måste finnas en balansgång. Smärta upplevs ju med så individuellt, varje förlossning unik osv. Däremot propagerar jag för flera doulor, att det ska vara självklart, eftersom jag själv är en och sett hur mycket det ger ; )

 
10:09 fm, Blogger Var dags glimtarn skrev...

Tillägg. Många har ju sin man bredvid sig men jag anser att man gott kan få mera stöd, stöd från kvinnor som tidigare fött barn, både till mannen (råd om hur massage i just det skedet etc)och kvinnan. ahhh kan skriva massor om detta :)

 
10:44 fm, Blogger Mustardseed skrev...

Jag är för det fria valet - den som vill föda utan smärtlindring ska naturligtvis får göra det, men tvinga inte mig! Jag är totalt anti denna skuldbeläggning av kvinnor som inte orkar eller vill föda utan smärtlindring. Allt en kvinna gör under graviditet och amning och banne mig under hela föräldraskapet ska analyseras ihjäl och leder nästan ofelbart till skuldbeläggning av kvinnan som inte offrat sig tillräckligt för barnet. Det om något är väl kontraproduktivt. Vi har alldeles gott om fantastiska mammor ´med dåligt samvete redan.

 
11:30 fm, Anonymous Anonym skrev...

nej, man ska få ha smärtlindring.

 

Skicka en kommentar

<< Till början