Det började den andra oktober

om det svåra - stort som smått

01 februari 2006

Alla talar om korta män

Alla talar om korta män och deras avsaknad av utbildning. Det är givetvis upprörande när faktan som beskrivs och presenteras i DN under rubriken Ju kortare män, desto kortare utbildning så tydligt visar att det är en nackdel att vara kort.

Men vad jag tycker är mer upprörande är att det bara handlar om män. Inte en rad i DN's artikel frågar sig varför faktan bara grundar sig på mäns längd. Betyder det att det är ointressant att studera samband mellan kroppslängd och studielängd hos kvinnor? Jag vet inte. Förmodligen.

Men det är nedslående när undersökningsresultat enbart gjorda på män tas som allmängiltig fakta som gäller hela befolkningen. I Finn Rasmussens värld kanske inte kvinnor ingår i "personer" eller i det allmängiltiga "man"? Så här säger han i alla fall:

- Om man är lång så har man ett övertag. Korta personer får titta upp på långa.

Jag skulle vilja säga så här:

- Om man är lång och man så har man ett övertag. Korta män får titta upp på långa män. Kvinnor får inte vara med överhuvudtaget.

Dvs inget nytt under solen

8 Kommentarer:

9:34 em, Blogger Ina skrev...

och min MAN är 172 cm och har 19 års studier i bagaget - det är väl jag som ska se UPP till honom då eftersom jag är 5 cm kortare :)

 
8:50 fm, Blogger Mustardseed skrev...

Det beror väl på att undersökningen gjordes på män som mönstrat. Ett enkelt sätt att göra undersökningar på eftersom de får så mkt gratisinfo därifrån. En sak som fascinerar mig är att slutsatsen som forskarna drog var att de korta männen diskriminerats. Jag kan ge mig katten på att om skillanderna påvisats mellan kvinnor och män så hade man försökt hävda någon biologisk skillnad, som att kvinnor mest är intresserade av omvårdnad av naturen...

 
9:46 fm, Blogger Thinkerbell skrev...

Jag vet också att datat till undersökningen kommer från mönstringen. men ändå. borde man inte försöka få fram data från hela befolkningen om man sedan ska uttala sig allmängiltigt om hela befolkningen.

Överhuvudtaget känns detta som en märklig undersökning. Varför gör KI... Karolinska Institutet! en sån?

 
9:48 fm, Blogger Thinkerbell skrev...

förresten finns det väl kvinnor som mönstrar också. inte i samma massiva mängd, men i vissa andra sammanhang krävs inte 950' individer för att få fram forskningsresultat.

 
11:06 fm, Blogger Mustardseed skrev...

Nej jag håller med dig fullständigt, det är tröttsamt med alla dessa studier som är baserade på data från enbart män. Och varför gör man en sånhär studie alls??

 
1:57 em, Blogger Var dags glimtarn skrev...

Inget nytt under solen *gäsp*. Alla (överdriver lite) personlighets test etc grundas på de som mönstrat. Gratis, många, obligatoriskt för de i "gruppen". Sorgligt...

 
1:57 em, Blogger Var dags glimtarn skrev...

Gästpet var inte mot dig alltså, utan mot urvalsgruppen...

 
1:57 fm, Anonymous Anonym skrev...

Det kan inte vara som så att männen OCKSÅ ingår i jämställdheten? Tydligen inte. Det kan inte vara som så att det finns en bild av MÄN som MÄN måste leva upp till? Tydligen inte. Det förstår du väl själv att det inte är lika utbrett bland kvinnor, längd har inte alls samma relevans där. Precis som att feta kvinnor mår sämre än feta män. Men acceptera för fan att också män har ett hårt ideal att leva upp till.

 

Skicka en kommentar

<< Till början