Det började den andra oktober

om det svåra - stort som smått

31 januari 2006

I taket lyser stjärnorna

Jag har läst en helt makalös bok. Det är som om tonårsångesten i Linda Skugge möter det kloka och eftertänksamma i Bodil Malmsten. Det är en bok som 2003 vann Augustpriset - "I taket lyser stjärnorna" av Johanna Thydell. Jag önskar nästan att jag inte läst hela boken än. Jag vill ha den oläst, så jag har allt det makalösa framför mig.

Jag vill gråta, jag vill hjälpa, jag vill ta bort cancern, jag vill att Jenna ska våga prata med de vuxna runt omkring. Jag vill inte att boken ska ta slut.

Om du dör mamma, då tar jag livet av mig.
Om du dör mamma, då tänker jag fortsätta leva. För dig.

2 Kommentarer:

1:32 em, Blogger Ina skrev...

Åh, har du också läst den!? Jag läste den i helgen, på nätterna, på min lilla minisemester. Som jag grät på slutet! Mina tonåringar ska få läsa nu med start nästa vecka, och då finns den som ett alternativ. Hoppas många läser den! Man vill ha den oläst, helt klar - förstår precis vad du menar! Det finns massor av bra ungdomsböcker, jag läser massor nu i ett läsprojekt jag är med i. Har du läst "blåögd"? Den kan rekommenderas också!

 
1:41 em, Blogger Thinkerbell skrev...

Jag läser hela tiden, så fort jag har en stund över sitter jag med näsan i en bok. Väldigt varierat. Ena dagen deckare, andra ungdomslitteratur för att sen läsa en bok i psykologi. Jag och barnen är på biblioteket minst en gång i veckan. Oftast har jag böcker hemma, men sist vi var på biblioteket låg den här boken på pockethyllan. Har även lånat Jesper Virdborgs novellsamling "2 cm landhöjning per natt" (el nåt liknande) - den verkar lovande.

 

Skicka en kommentar

<< Till början