Det började den andra oktober

om det svåra - stort som smått

15 december 2005

Svar från MR

Efter en del om och men har jag nu fått alla svaren kring mina diffusa symptom. Eller åtminstone de en läkare på akuten kan ge. Jag har ett väl fungerande hjärta. Lungorna låter och funkar bra. Jag har inte borrelia, anemi eller dåliga blodvärden. Jag har ingen blödning i hjärnan, jag har inga förändringar i den vita hjärnsubstansen. Jag har inga invasiva processer som växer i hjärnvävnaden (jag vet inte om detta var den exakta ordlydelsen, emn det betyder i alla fall inga tumörer).

Medicinskt mår jag bra. Men det är något som väldigt lätt börjar växa som kan äta upp mig inifrån. Ångest.

Förut i höstas hade jag så mycket ångest att jag inte vågade somna för jag var helt säker på att dö om jag somnade. Det kändes som ett hårt band drogs åt runt bröstkorgen och halsen svällde igen. Svårt att andas. Hjärtat rusade iväg och tankarna med. Ringde sjukvårdsupplysningen (som egentligen heter Vårdguiden - jag vet). Tack alla ni som jobbar där och svarar på frågor som mina. "Kan man få hjärnblödning innan 35?", "Är min andning normal?" , "Hur känns högt blodtryck?", "Låter jag galen?"

Det enda jag lider av är extrem stress och spända muskler. Naprapaten förklarade sambandet dem emellan, och sa att det ofta är svårt att behandla spända muskler hos en person som är deprimerad och påverkad av negativ stress.

Det måste vara samma samband som vi doulor pratar om vid förlossningar.
Rädsla->spänning->smärta (fear->tension->pain) där doulans främsta jobb är att jobba med de två bitarna i början. Rädsla tar man lättast död på genom att ge information och bekräftelse. En effektiv metod för avslappning är andning och beröring.

3 Kommentarer:

8:12 em, Blogger Mustardseed skrev...

Det måste ändå vara skönt att få sätta ord på vad det är du har känt! Jag hoppas innerligt du får må bättre framöver, det är du så värd! Bla bla bla allt låter lagom floskligt när man ska säga något uppmuntrande, men förhoppningsvis läser du detta med välvilligt inställda ögon och tar till dig den varma tanke jag försöker skicka över.

 
5:00 em, Blogger Var dags glimtarn skrev...

Men du! Ångest händer den bästa, den mänskliga och medmänskliga..... Ingen kul känsla men minns att det går över. Du vet vad det är och du får påminna din kropp med din hjärna att det är en fas, som ger med sig. Allt tröst och värme och välvilja till dig!

 
5:39 em, Blogger Thinkerbell skrev...

ja, det går över och har redan blivit bättre. men det är en otäck känsla att veta/inse att man faktiskt inte är starkare än sitt psyke.

 

Skicka en kommentar

<< Till början