Det började den andra oktober

om det svåra - stort som smått

30 december 2005

Snökaos

Shit, vad är det folk ylar om? Snökaos! För er som inte vet bor i i de regioner som kallas tempererade och det innebär att vi har årstider och ett högst varierande klimat. Snö förekommer såväl som hällregn, dimma och gassande sol. Här i de norra förorterna till huvudstan har det kommit ca 1 dm snö. Jag har skottat två gånger idag, gett upp min skridskotur för det snöade för vasst och förmanat min mamma som lånat barnen över natten att köra försiktigt (såklart gör hon det!).

Är det snökaos?

För oss vanliga människor innebär snö att man måste skotta, man måste borsta bilen och köra lite varligt (+ vänta tills plogbilen gjort vägarna säkra och körbara) om man nu absolut behöver åka iväg. Det kan också innebära att träd faller på ledningar så att huset blir strömlöst, telefonlöst och ve och fasa bredbandslöst. Men jag vet inte om det är snökaos för det.

För mig skulle det vara snökaos om snön uteblev helt. Om man istället för att bygga snögubbar, göra snölyktor, bygga snökojor, ha snöbollskrig, åka skidor eller stjärtlapp tvangs sitta på nåt Nickis och få kräksjuka och tinnitus.

2 Kommentarer:

11:15 em, Blogger Var dags glimtarn skrev...

VI slirade uppe bland bergen idag, ingen snökaos men vår V50 gillade inte snö som underlag. Bilen har väl blivit italiensk haha. Den där Nickis bilden känns igen... :)

Härligt med ett sådant snötäcke! Gott nytt!

 
11:23 em, Blogger Thinkerbell skrev...

Imorgon ska jag ute och fota snömiraklet. Hoppas hinna hämta kidsen hos mormor (hon och morfar kidnappade dem en dag extra!) så vi hinner göra en snögubbe innan gästerna anländer.

 

Skicka en kommentar

<< Till början