Det började den andra oktober

om det svåra - stort som smått

16 december 2005

Gammal dagbok upphittad

Igår hittade jag en av mina gamla dagböcker. Förut (flera år sen) när jag läste dem gjorde jag det med blossande röda kinder. Jag var så grymt pubertal och desperat efter... ja jag vet inte... att vara tuff och snygg. Allt handlade såklart om olycklig kärlek och dumma grejer man gjorde. Det har varit riktigt genant att läsa, både om hur naivt jag tänkte men också om alla dumheter jag gjorde (inget nämnt allt är gömt). Men när jag läste igår blev jag helt rörd över hur likt det där tonårsjaget är den här stressade tvåbarnsmorsan.

del ur osammanhängande dikt från 1990
Livet är kort
En kort mardröm
Där högre makter får
oss att pröva på helvetet
Mitt hjärta har krossats
så många gånger
av samma anledning.
Ingen vill ha det
även om det skulle vara av guld