Det började den andra oktober

om det svåra - stort som smått

24 mars 2006

Fruktat samtal

Häromdagen när jag satt i väntrummet hos Folktandvården ringde det på min telefon. Det ringer sällan och alltid när det ringer oväntat (dvs typ varenda gång :) så går min kropp in i beredskapsläge. Vem har nu dött? Hur illa skadad är hon? Hur länge har han varit försvunnen?

Nu när det ringde hos folktandvården såg jag direkt att det var ett samtal från förskolan. De mest fruktade samtalen. Jag svarade darrande och hör Birgittas otroligt lugna och metodiska röst.

Birgitta: "Hej, det är Birgitta från förskolan"
Jag: (jaja, kom till saken..!) "Hej"
Birgitta: "Sitter du i bilen, kan du köra åt sidan i så fall?"
Jag: (ånej! varför ska jag köra till kanten? nu är det nåt allvarligt.) "Nej, jag sitter och väntar på..."
Birgitta: "Jag frågar för att det kanske inte är så lämpligt att köra bil och..."
Jag: (vad kan ha hänt?!, har F ramlat? kräkits? säg nåt!) "Jag är inte i bilen."
Birgitta: "OK, vad bra. Jo, det var ju så att - vänta nu kommer kaffet"
Jag: (mitt barn har antagligen fått en vass pinne rakt genom magen, ramlat från taket, slagit ur alla tänderna och hon bryr sig om kaffe!)
Birgitta: "...vi pratade ju om semestern"
Jag: (är hon helt sjuk, varför prata om sommarsemestern när mitt barn just har dött!?) "Jaha, just det. Är det ok vecka 29?"
Birgitta: "Ja, det går så bra så."
Jag: (mina barn lever fan vad jag är lycklig och jäklars vilket bra dagis vi har) "OK, vad bra."

* Birgitta heter egentligen något annat. Allt annat är sant.

3 Kommentarer:

12:56 em, Anonymous Anonym skrev...

Tack... :-)
Du har just gett mig bevis på att jag inte är fånig som alltid svarar "Hej, det är Veronika från förskolan, det har INTE hänt något..." när jag ringer till föräldrar på jobbet...

 
2:53 em, Blogger Mustardseed skrev...

*asg* gud vilket undebart inlägg! Klart man tänker så! Jag tänker öht så varje gång min dotters pappa ringer. Och det är rätt rubbat eftersom vi pratar ofta. Men jag hinner alltid tänka "nu har det hänt L något". Och sen är han en hejare på att påstå att han har "bad news" när det typ handlar om att ett par strumpbyxor gått sönder eller att L kommer missa dramaleken på lördag *s*

 
7:42 em, Blogger Var dags glimtarn skrev...

Ohh jag med i ditt nojjgäng. Fast jag har nog bara hört just det man inte vill höra. -ditt barn har inget hår på vänster sida, faktiskt inget alls. -Din son har stoppat handdukar i toaletten och tryckt ner dem med en pinne, det svämmar över här alla måste hämta sina barn nu... :O

 

Skicka en kommentar

<< Till början