Det började den andra oktober

om det svåra - stort som smått

21 mars 2006

När alla dagar blir tillräckligt vackra för att dö

Jag har läst en gripande och fängslande roman. Den bygger på en sann historia och berättas av huvudpersonen (Jeanett Lindblad) själv. Boken heter En tillräckligt vacker dag för att dö och handlar om en ung blond svenska som finner sin lycka i ett land på andra sidan jorden - Brasilien. Hon får barn och träffar sitt livs kärlek och sitt livs plågoande i Carlos som dealar kokain. I början upplever de båda en vansinnigt stark och omtumlande kärleksaffär, men den utvecklas snart till ett helvete då Carlos är aggressiv, våldsam och hotfull. Jeanette stannar ändå, till en början av kärlek och till slut på grund av rädsla för vad han kommer göra med henne, hennes barn och alla hennes vänner.

Det är en hemsk historia som förutom att försöka förklara vad som händer med en människa som utsätts för så mycket och långvarig misshandel också ger en god inblick i det brasilianska samhället med korrumperade poliser, extrem fattigdom, hög kriminalitet och en vidrig kvinnosyn (och människosyn) men också mycket äkta glädje och kärlek.

Jag läste den här boken mest för att den utspelar sig i Brasilien där jag nyss själv bevittnat hur folk lever i dessa favelas (kåkstäder) under vidriga förhållanden men där mycket av det vardagliga livet går ut så mycket på att ha roligt och umgås.

Jag måste säga att själva berättelsen om misshandeln, våldet och hoten förvisso är gripande, men samtidigt väldigt svår att förstå. Kanske går det inte att förstå varför man som stark, svensk tjej skulle fortsätta leva med en man som slår en, förödmjukar en, är livsfarlig för ens barn och tillslut och försöker döda en - om man inte varit i en liknande situation? Den största behållningen är dock de många beskrivningarna av det brasilinska samhället, människorna och kulturen.

2 Kommentarer:

9:24 em, Blogger Ina skrev...

Ytterligare en bok på min "att-läsa-lista"... Jag får nog sluta läsa din blogg om jag ska hinna läsa allt jag vill :o)
Apropå det här att förstå att man som stark, svensk, fri kvinna stannar i ett så destruktivt förhållande hörde jag en bra förklaring på. Tänk dig den starka kvinnan som ett vitt, slätt A4-papper. Vid första smällen knycklas pappret ihop, vid andra tredje fjärde... rivs bit efter bit av. Till slut återstår bara ett trasigt, tummat hörn av hela "personen". Det hörnet ska resa sig och gå av egen kraft...
För mig blev det lättare att se hur svårt det är av den förklaringen.

 
7:51 em, Blogger Var dags glimtarn skrev...

Jag har fått lära mig på universitetets långa psykologitimmar att män som misshandlar oftast drar sig till just starka kvinnor....

 

Skicka en kommentar

<< Till början