Det började den andra oktober

om det svåra - stort som smått

04 januari 2006

Trängselskatten

Nu har stockholmarna fått biltullar - och jag vet faktiskt inte vad jag ska tycka om det hela. Å ena sidan måste man ju fatta att trafiksituationen är ohållbar och det är ytterst dåligt för miljön med så många avgassprutande bilar. Å andra sidan har trängselskatteförsöket kommit till på ett odemokratiskt sätt, och det finns många frågetecken kring upphandlingen av apparatur, administrationen kring betalningar och hur en folkomröstning i fråga ska gå till.

Såvitt jag förstår var den första dagen (dvs igår den 3/1-06) lyckad med 25% färre bilar. Och kommer köerna försvinna och miljön bli drägligare så kommer nog de flesta kunna tycka att försöket var lyckat. Jag har svårt att se att de boende i Stockholms innerstad kommer rösta för att försöket avslutas om allt blir mycket bättre.

Och vi som nu bor i grannkommunerna får väl anpassa oss. Vi har ju all tänkbar service i våra egna "små" gallerior så de enda gångerna man privat verkligen BEHÖVER åka till city är väl de gånger man för turistande vänner vill visa upp stan. Och då tar man med fördel kommunala färdmedel. För mig blir det inga större förändringar. Jag kommer inte längre åka till NK och Gallerian för att shoppa. Jag kommer handla mer på internet (det är där den verkliga shoppingfeelingen finns) och göra mina ärenden lokalt. Att jobba på något ställe som innebär att man måste ta bilen känns ju helt barock. Bensinen kostar ju för mycket och att parkera i stan kostar multum. Dessutom är det slöseri med värdefull tid att pendla så mycket. Jag gissar på att det kommer skapas fler arbetstillfällen lokalt, att ha HK på cityadress känns så.. 1900-tal.

Så för mig är det enkelt, trots sossekrati och transponderstrul. Tänk globalt och agera lokalt.

5 Kommentarer:

12:16 em, Blogger Mustardseed skrev...

Fast hur enkelt är det att välja att jobba där man bor egentligen? Jag har inte så många karriärvägar lokalt kan jag säga. Men två boenden för barnen blir det än mer tillkrånglat att åka kommunalt. Men visst går det mesta. Tack och lov behöver jag iaf inte passera stan för att komma till jobbet.

 
12:43 em, Blogger Thinkerbell skrev...

Det är jätteenkelt - man startar eget :) Om nu det är en "karriär".

Men visst är det så att bilen ger en mer frihet, och i takt med att fler kvinnor skaffar egen bil har deras möjligheter på arbetsmarknaden förbättrats. Så det är dubbelbottnat - som allt annat.

P.S Min text handlar inte ett sugg om solidaritet, den handlar bara om mitt perspekiv.

 
1:03 em, Blogger Var dags glimtarn skrev...

Jag tycker synd om sthlmarna som bor i city men jobbar utanför som givetvis måste få ha bil med. Det kostar att åka UT för dem. Tycker de borde få betalt för att ta ut bilen istället. Det blir ju en mindre bil i stan den dan...

Sen tycker jag Billström ska komma till Milano och se på "världens bästa" motorvägsnät. Så många bilar går att leda i en ring runt staden utan en massa svindyra försök som ev leder till ngt permanent.

 
1:04 em, Blogger Var dags glimtarn skrev...

En mindre bil blir det kanske inte, men en bil mindre iaf :)

 
1:19 em, Blogger Mustardseed skrev...

Hehe, inte är det så enkelt att starta eget! jag tycker det är en jättegrej! Och nån karriär gör jag inte egentligen, men däremot vill jag gärna jobba inom det område jag är utbildad och helst inte flytta varje gång jag byter jobb. Men det är ju val och prioriteringar man gör i sitt liv, så enkelt är det med det. Jag skulle kanske kunna åka kommunalt om jag gick ner på deltid, fast resan för L hem från dagis skulle bli rätt jobbig.

 

Skicka en kommentar

<< Till början