Det började den andra oktober

om det svåra - stort som smått

11 februari 2006

Överraskad och smickrad

Min mamma ringde mig igår och frågade om jag ville följa med på Cabarét som hon fått en biljett över till. Fredagstrött måste jag väl säga att jag inte var så himla pigg på det. Men nu är jag glad att jag tog mig samman. My god! Peter Jöback är en riktig världsstjärna. Övriga skådespelare var rätt mediokra, men det blev en riktigt lyckad kväll.

Min mamma hade med sig sin äldsta väninna som jag alltid småbeundrat för hennes mod, galenskaper och yrkesval. Det är alltid så mycket att prata om med henne. Mest om livets svåra och om barnen (hon har själv 4). Eftersom hon är psykolog får samtalen en extra twist eftersom hon kan addera sitt professionella psykologiperspektiv på allt. Man tänker en gång till när hon t.ex säger att det faktiskt kan vara nyttigt om barn får ha det tråkigt emellanåt, eller att de är som mest lättformade när de är små. Att man ska dra med dem på tråkiga utställningar och teatrar, för att väcka fantasin. Och att de blir spännande individer om man varvar homogen trygghet med att dra undan mattan för sig själv och dem. Ja, såna där saker suger jag i mig som en svamp. Nu pratade vi dock mest om livets svåra. Döden, sjukdom, otacksamhet, bitterhet.

Efteråt, när vi skiljdes i taxin sa hon: "Du är så bra på att lyssna, du har ett genuint intresse att lyssna på andra människor. Det märks. Jag har sagt saker till dig idag som jag inte har kunnat säga ens till mina egna systrar. Jag tror att folk ofta säger så till dig, att de säger saker till dig som de inte vågar säga till nån annan. Stämmer det? Om du någon gång känner att du vill göra något annat i ditt liv så prova att läsa till psykolog."

Säger som jag sa till Exilmamman häromdagen. "Life is what happens when you make other plans". Vem vet, kanske de gamla hjulspåren känns för trånga snart?

5 Kommentarer:

3:01 em, Blogger Var dags glimtarn skrev...

Skönt att läsa om att "dra bort mattan" etc. Det är ju vad vi gjort... And life is happening (om man bortser från öroninflammationer som inte vill ge med sig) :)

 
3:03 em, Blogger Var dags glimtarn skrev...

Ni kanske är lockade av Italien ni med *S*. Hannah saknar en bästis ju!Kom igen nu ska jag tjata så att ni kör in i ett nytt hjulspår. Fast ni kanske lockas mer av stora äpplet eller Gotland typ :)!?

 
5:08 em, Blogger Thinkerbell skrev...

haha, vad ska jag göra i Italien? Vi var så nära att flytta till NYC en gång. Det var före 9/11. Vet inte vad som lockar egentligen.

Jag är nöjd med mina livsval och livet just nu, hjulspåren känns inte för trånga. Men det är klart om valmöjligheter popppar upp kan ju med ens det gamla verka unket. :)

 
5:47 em, Blogger Var dags glimtarn skrev...

Samma sak som du nu gör. T och du får resa lite mer bara, hey det är väl lättflyttat för er!!?? :)

 
8:20 em, Blogger Thinkerbell skrev...

nej, inte lättflyttat. nu har vi dessutom blivit med citykontor (nåja, gamla stan) i tre år framöver. så blir det Italien är det som turister :)

 

Skicka en kommentar

<< Till början