Det började den andra oktober

om det svåra - stort som smått

09 februari 2006

Det handlar om maktstrukturer

Två fel blir inte ett rätt. Därför är det inte rätt att bemöta västvärldens förtryck (senast i form av Muhammedkarikatyrer) med våldsamma upplopp, ambassadbränder och hot.

Det är inte rätt, men det är förståligt. Det är precis lika förståligt som det är när en kvinna efter år av misshandel och förtryck får nog och dödar sin plågoande.

Och det är därför jag tror att västvärldens vita heterosexuella män inte förstår vreden och frustrationen hos muslimer. Vita heterosexuella män tycker den muslimska världens män reagerar ologiskt. Bindgalet. Vita heterosexuella män har aldrig känt av någon underordning och aldrig levt i frustration över förtryck. Hur ska de förstå?

Snälla gud, låt nästa amerikanska president vara en kvinna.

4 Kommentarer:

1:14 em, Blogger Var dags glimtarn skrev...

Ah, du skriver bra. Kära goda godhet säger jag då: LET IT BE A WOMAN!!!

 
1:40 em, Blogger Thinkerbell skrev...

Det är så uppenbart. Niklas Ekdal, PM Nilsson, Per Braun och vad de heter - de fattar inte. Det är därför de måste dra upp det här med yttrandefriheten.

 
2:32 em, Blogger Mustardseed skrev...

Jag tycker också det är uppenbart.

Man skulle ju samtidigt kunna önska sig lite nya ledare i mellanöstern.

 
8:54 em, Blogger Ina skrev...

Oj, vilka starka ord, rätt in liksom, ingen kan väja undan. Jag har verkligen letat och saknat ord för att kunna förklara - inte försvara men förklara - varför de reagerar som de gör, de, "de där andra, muslimerna"... Nu fick jag dem av dig, orden, TACK!

 

Skicka en kommentar

<< Till början