Det började den andra oktober

om det svåra - stort som smått

21 november 2005

Vårt dygn

DN har startat en serie idag om hur olika familjer får ihop vardagen.

08.04 Vaknar yrvakna och försenade
Varför är det alltid så? Vi lär oss aldrig. Den stora duktiga ville köpa en väckarklocka på fars dag. Fatta vilken pik.

08.15 Dusch, frukost, påklädning.
Autopilot på.

08.45 Lämnar ett barn på förskolan, det andra ska på återbesök hos njurläkaren och får följa med till kontoret.

09.15 Bilkö, lite stressad över om jag kommer hinna till naprapaten till 09.30

09.30 Är precis i tid och får en skön genomgång av den stela nacken

10.15 Stelfrusen efter vandring i snålblåst tillbaka till kontoret

10.30 Måndagsmöte på jobbet. f behöver hjälp hela tiden med datorn - svårt att ha möte.

12.00 Sätter oss i bilen för att åka till sjukhuset.

12.15 Anländer till ALB. Värsta rusningen i lunchrestaurangen. Vi har inte bråttom, men jag blir stressad ändå - det finns inga bord.

12.45 3 pannkakor senare står vi 45 minuter för tidiga vid disken till njurmottagningen.

13.00 Lämnar kissprov och leker i väntrummet

13.15 Till Väg- och mätrummet. Albumin fortfarande högt och samma halt blod i kisset. Väger 18.3 kilo och är 103cm lång. Blodtrycket är bra.

13.45 Får träffa dr som är trevlig men jag har svårt att få förtroende för en som mellan raderna tycker jag varit hysterisk som tog f till akuten den där andra gången blodet var illrött och sjukvårdsupplysningen sa "åk in!". Nu förstår jag att det ingår i sjukdomsbilden när man har den här diagnosen, men det är inte läkarens förtjänst att jag vet det utan det signade internet.

14.00 Klara hos dr. Biopsi och medicinering inte nödvändig i detta tidiga skede av sjukdomen. Det kan ta flera år för nefriten att läka ut. Det finns en antydan att albuminvärdet är på väg ner. Men det är tidigt i sjukdomen än. Får vänta på remisser och rätt ifyllda sjukintyg.

14.30 Väntar på vår tid hos provtagningen. Shit parkeringstiden går ut. NU!

14.35 Tillbaka och tavlan med könummer visar samma siffra.

14.40 SMS'ar T och säger att jag inte kommer hinna hämta barn på förskolan då bedövningssalvan (emla) måste sitta en timme.

14.50 Det är vår tur. Provtagningen stänger om 40 minuter och det finns inte tid att emla. Tur i oturen behövs bara tre rör blod den här gången så då får det gå att ta blodet kapillärt istället för venöst. (dvs sticka i finger istället för kanyla armvecket)

15.20 Klara på ALB för idag. Köper glass till den tappre. Vet att det är dumt, socker och allt. Men vad f-n.

15.50 hämtar på förskolan. F är i en bra fas nu - hon har fattat att det är hon som är vinnaren i allt det här. Hon är frisk och får gå till förskolan och ha det roligt och meningsfullt om dagarna.

16.00 hemma med en famnfull från brevlådan med reklam, bonuscheckar och en oläst DN

16.10 Samlade. T som åkt tidigt för att kunna hämta på förskolan om jag nu inte hann är hemma. Jag förbereder mat och T går och jobbar lite mer.

17.00 middagen på bordet. Ingen är direkt hungrig.

17.15 bygger lego med barnen. Jag älskar lego. Det blir giraffer i grönrandiga pyjamasar, tigersniglar och pingviner. Alla ska på kalas till delfinen som alltid är den som fyller år.

19.15 dags att börja nattningsprocedur. Pyjamasar tjatas på. Tänder borstas. T's tur att lägga. Förut var det lite av ett straff att lägga barn, men det är njutning för mig. Älskar att läsa högt ur någon kapitelbok, gosa, svara på omöjliga frågor och vara med dem tills de somnar in.

19.30 Sätter mig vid datorn. Inte en chans att hinna jobba ikapp alla missade timmar.

21.30 stretchar öm och stel rygg. På tv'n är det hockeykväll. Slumrar till en stund i värmen från brasan direkt på den hårda parketten. Vaknar och går upp och jobbar lite mer. Lovar mig själv att inte lägga mig efter midnatt.

01.00 borstar tänder och går och lägger mig. Förbannar mig själv för att jag aldrig lägger mig i tid. Bara 6 timmar tills det är dags att gå upp. Läser Damernas Värld som låg i brevlådan imorse. Ebba Von Sydow är en av årets kvinnor.

01.30 kan inte hålla ögonen öppna, T kommer och lägger sig med. Släcker lampan.