Det började den andra oktober

om det svåra - stort som smått

09 juni 2006

Tunnelbanenoja

Jag har fått en noja. Den går inte bort. Jag står på perrongen och väntar på röd linjes tunnelbana. Ser tåget närma sig över bron från Slussen och precis innan suget som blir av att tåget väller in vid perrongen hinner jag tänka "shit, nu kommer nån och puttar mig!". Det där har blivit en vana nu så innan jag ser tåget komma rullande över bron betraktar jag i smyg övriga på perrongen för att lista ut vem det är som kommer sätta den där stenhårda knuffen i ryggslutet.

Höga odds på den schletna alkisen. Fast det är ju bara fördomar, han håller sig ju knappt vaken. Och man vet ju hur snabba reflexer och tankar man har i det där apstadiet så innan han ens hunnit tänka tanken skulle jag vara långt borta.

Har ni sett American Psycho? Då vet ni att alla perfettos i hugo boss är tänkbara motorsågsmassakermän (massakrörer?). Har nåt flin förutom Nicholsons i The Shining etsat sig fast som ett vansinnesflin så är det Christian Bales i American Psycho. Så alla fåfänga, lagom solbrända aktiesnubbar med backslick är tänkbara kandidater till att ge mig samma öde som Fredrik Algernon.

Kanske är det nån av tonårsbrudarna i för obekväma kläder som i en imaginär catfight råkar ramla in i mig så jag tippar över kanten, ner i mörkret och dunk-dunket av tunnelbana möter människokropp?

Nä, förmodligen blir det den där krumryggade jävligt gamla tanten som får in stöten, bara för att hon obemärkt kan komma tillräckligt nära och sin skralhet till trots trycka till med den broddförsedda kryckan i rätt ögonblick. På pin ki, liksom.

4 Kommentarer:

5:54 fm, Blogger Stefan skrev...

ahh...dessa tankar känner man ju igen... har du tänkt på att det kan stå en hel perrong och fundera precis samma sak?

så massubtilt liksom. alla tittar omärkligt på varandra. ingen kliver fram. t-banechaffissen tänker
wtf?

...och far vidare bort över horizonten mot gamla stan...med en tom vagn

 
8:47 em, Blogger Cliff Hanger skrev...

Känner verkligen igen det där. Finns ju mycket sjuka personer. Hoppas ingen fick en idé av detta nu bara...

Framför allt kände jag så när jag skulle hem från ett fotbollsderby senast. Pendeltågen hade halvtimmestrafik och det var väääldigt mycket folk från matchen som skulle med och jag stod väldigt nära perrongkanten. Som tur var började folk trängas först efter att tåget rullat in.

 
10:58 em, Blogger Var dags glimtarn skrev...

Ha ha ha!!! Här är en "dåre" till som tänkt detsamma många gånger. Det är värre den dagen jag är den där gamla kärringen som får kli i fingrarna av att se ryggsluten på perrongen : )

 
11:49 fm, Blogger Sunflower skrev...

Känner igen dina tankar, men jag har en annan "noja". Jag brukar tänka att "nu hoppar jag" (fast jag ALDRIG skulle göra det) eller "usch, nu kommer någon hoppa så jag blir försenad". Hur skruvad är man inte när man står där och väntar på tåget!? :)

 

Skicka en kommentar

<< Till början